Bra reklam bygger på en insikt

Bra reklam bygger på en insikt

Det här inlägget kommer att handla om ett litet ord med gigantisk betydelse. Insikt. Det är nämligen så att riktigt bra reklam alltid bygger på en sann insikt. Sonos nya reklamfilm är ett lysande exempel på insiktsfull reklam.

Men först. Vad är en insikt, egentligen? 

Insikten är det som ska föda den kreativa idén. Precis som den kreativa briefen utgör ett slags ramverk för den kreativa processen, så fungerar insikten på samma sätt. Och alla som arbetar med kreativitet vet hur viktigt ramverket är för att något konstruktivt över huvud taget ska hända. Utan begränsningar blir nämligen människan handlingsförlamad. Tänk dig bara en sån sak som att välja en helt valfri låt på Spotify. Om en vän ber dig sätta på en låt så blir du lätt handlingsförlamad. Ber samma vän istället dig att spela en brittisk indielåt så börjar din hjärna jobba mycket effektivare.

Vad gäller att finna insikten så är problemet att det inte finns ett enkelt sätt, eller någon vetenskaplig struktur, för hur man ska finna den. Tvärtom är det en stökig process. Och det tar oftast tid. För att göra saken ännu mer knepig finns det olika infallsvinklar att undersöka. Är det produktens egenskaper som leder till rätt insikt? Är det vad produkten löser för problem för sin målgrupp? Eller något helt annat? Det viktiga är att man dödar sina älsklingar om idén inte bygger på en insikt. Den första idén är sällan bra, utan förmodligen är det en idé som är deprimerande klyschig och inte alls särskilt kreativ. Lägg tid på research. Massor. Och ge dig inte förrän du funnit den där insikten. För den är skillnaden på bra och dålig reklam. Skillnaden på intressant och klyschig.

116 mil på en tank
Ett ganska välfungerande tips är att ställa sig frågan ”vad innebär det, egentligen?”. Och gör det utifrån flera infallsvinklar. Ett bra exempel är Volvos kampanj när den nya V50 lanserades. Den gick 116 mil på en enda tank. Ett ganska abstrakt budskap. Men Volvos byrå fann en sann insikt som var relevant för målgruppen, troligen genom att ställa sig frågan ”vad innebär det att bilen kan köra 116 mil på en tank, egentligen?

Wake up the silent home

Sonos research visar att hemmet blivit allt tystare. Vi sitter med ögonen fästa på en skärm. Vi är allt mer ensamma, även när vi är tillsammans. Så vad skulle det innebära om man slängde in lite musik i det tysta hemmet? Vad skulle det innebära för målgruppens vardag, relationer och livsglädje?

Ta en titt på Sonos magnifika reklamfilm (lite i samma anda som en Stanley Kubrick-film eller som Apple:s 1984) och se vad du tycker.

Vill du veta mer om kommunikation, eller rent av behöver hjälp med att skapa en reklamkampanj, då är du välkommen att kontakta mig eller någon av mina kollegor.

Patric Karlsson

COPYWRITER/STRATEGY

+46 729 74 69 01