Creators Corner 2018 #1

CREATORS CORNER 2018 #1

ATT NÅ UT OCH NÅ IN

Hej vänner!

Med sex månader in på 2018 och en högsommar över oss vill jag först passa på att blicka tillbaka lite på det gångna halvåret. Vintern var lång men detta var inget som bekom oss uppe på Kavalleristens fjärde våning. Året kickstartade med hårt arbete som legat i loopen innan årskiftet. Jag tänker i synnerhet på skapandet av det nya varumärket Tareq TaylorMade by Bjärefågel samt design och produktion av montrar, printmaterial och imagefilmer till Lindabs besök på två olika mässor under mars och april.

Tillsammans med mästerkocken Tareq Taylor och kycklingproducenten Bjärefågel har vi som kanske bekant arbetat fram ett nytt klimatsmart måltidskoncept. Vill ni veta mer om processen från idéstadie till produktlansering på marknaden kan ni läsa mer i vårt Inblicksinlägg.

Efter produktlansering har vi jobbat flitigt dels med den content marketing-plan som vi lagt upp och dels med att analysera marknadens intresse för produkten. Detta innebär att vi producerat flertalet digitala annonser och värdeskapande inlägg med fokus på människorna bakom produkten. Därefter har vi granskat fundamentala faktorer i trafiken – så som antalet läsare, besökare och klick – för att kunna skapa ännu bättre innehåll. Hela tiden med ett kostnadseffektivt tänk i bakhuvudet. För att summera flödet kan vi se en alltmer tilltagande trafik och ett växande intresse. När nu nästa sortiment inom måltidskonceptet lanseras hoppas och tror vi på att trenden håller i sig.

Nordbygg 2018 – en mycket trevlig tillställning

Som ni tidigare kunnat läsa har vår samarbetspartner Lindab befunnit sig på mässor i Milano och Stockholm för att profilera ventilationslösningar och byggkomponenter. Lindab utvecklas varje år och har rört sig mot att bli en global leverantör av produkter och helhetslösningar inom båda segmenten. Som långtgående samarbetspartner är det fascinerande att på nära håll få följa utvecklingen och bidra till att förstärka Lindabs marknadspositioner.

Jag var själv på plats på mässan Nordbygg i Stockholm och det var väldigt kul att se det intresse och den respons som besökarna gav Lindabs båda montrar. Jag skulle faktiskt vilja sträcka mig till att mässan var en av de mer lyckade och trevligare på senare år.

Thorn besökte Milano

Apropå Milano var byrån själva på plats i denna fantastiska stad i början av mars för att svetsa leden och fylla på våra inspirationskällor. Här njöt vi av god mat, konst, arkitektur och mode. Väl värt ett besök!

Motion Communication – växande del av byrån

Avslutningsvis skulle jag vilja lyfta ett område på byrån som vuxit i takt med kunds efterfrågan – motion communication, det vill säga det rörliga mediet. Motion communication är ett mynt med två sidor.

På Thorn besitter vi djuplodade kompetenser inom produktion av rörligt material. Från idé till färdig produkt, från skapandet och regisserande till producerande av film. Det är ena sidan av myntet. Men vi strävar även hela tiden efter att fördjupa våra insikter kring den andra sidan av myntet, de digitala medieval där många av de rörliga produktionerna lanseras.

På så vis lär vi oss också hur målgrupper hanterar marknadsföring på olika digitala plattformar, till exempel vilken mjuk- och hårdvara de föredrar och hur länge de tittar beroende på vart de tar till sig av marknadsföringen. Med resultaten i hand kan vi sedan förfina vår kommunikation gentemot de mest relevanta målgrupperna.

Skillnaden mellan att nå ut och nå in

Att förstå de båda sidorna ligger också i linje med våra egna ambitioner att vara en fullservice kommunikationsbyrå. Och eftersom vi är en fullservice byrå är vi också medvetna om att det rörliga medievalet inte behöver vara det medel ni nödvändigtvis ska använda er av för att nå era mål. Jag brukar här ofta göra en distinktion mellan att nå ut och nå in.

Att nå ut till kunden är att beskriva de rationella skäl kunden har för att välja en tjänst eller produkt. Att nå in till kunden är att lyckas väcka och förknippa vissa känslor hos kunden i samband med porträtteringen av den aktuella tjänsten eller produkten. Vägen och medlen för att nå dit kan alltid se annorlunda ut beroende på vilken bransch och vilka kundgrupper som ska träffas av marknadsföringen. Kanske är det rörlig bild, kanske behövs det en annan lösning. Oavsett kan vi hjälpa er att identifiera den mest lämpade vägen.

Vill ni läsa mer om vår syn på motion communication, eller för den delen om något annat av våra ben, tycker jag ni ska ta en titt på vår hemsida.

Glad sommar!

Bengt Thorn

CEO/CREATIVE DIRECTOR

+46 708 17 26 10