fler-bostäder-thorn-creative-blog

Fler Bostäder – så når de folket

Fler Bostäder – Så når de folket

Fler Bostäder vill förändra byggbranschen och sätta fokus på det som verkligen betyder något. Människan.

Vi tog därför avstamp i en ny typ av folklighet i deras marknadskommunikation. Både visuellt och rent språkligt.

Resultatet är en ton och en visuell profil som är svår att inte älska.

startsida-flerbostäder-1

Fler Bostäder utgår ifrån människan. Det är så de vill bygga fler hem. Långsiktigt. Hållbart. Och med en känsla av trygghet.

Du vet den där känslan när man träffar någon för första gången, men när det ändå känns som om man har känt varandra i flera år? En ny vänskap som står i samklang med vem du är. Någon som verkligen förstår dig.

Det är den känslan Fler Bostäder vill förmedla i sin marknadskommunikation.

Creative director Bengt Thorn arbetade tillsammans med Mie Karlsson, Art Director, för att mejsla fram den perfekta balansen mellan folkligt och nytt. Målet var en avslappnad, självsäker visuell profil som alla kan tycka om.

Fler Bostäders formspråk går i en modig färgskala i orange, grönt och blått, med familjära typsnittet Helvetica som bär texten. Bildspråket porträtterar just hemmakänslan. Det rufsiga håret. Fredagsmyset. Ja, livet helt enkelt.

Fler Bostäder vill vara ett byggföretag som bidrar till att förbättra vårt samhälle. Därför måste copyn gå in i hjärtat hos läsaren. Raka budskap. Inga krusiduller.

Easy reading is damn hard writingNathaniel Hawthorne

Therese Henriksson, strateg och copywriter, arbetade utifrån tanken om en slags ny folklighet när hon skrev copyn för Fler Bostäders broschyr och hemsida.

Meningen “Sverige behöver fler bostäder” – beskriver nog samhällsproblemet bäst. Generation Y är nu 35 år gamla och har ännu inte köpt sitt första hem. Nu ska de ges möjlighet att göra det.

Tack vare Fler Bostäder.

Linn-Frick

Linn Frick

CONTENT MANAGER

+46 706024077

Detta gjorde vi: