Inblick Så skapades ett helt nytt varumärke – Tareq TaylorMade by Bjärefågel

Inblick

Så skapades ett helt nytt varumärke – Tareq TaylorMade by Bjärefågel

Under 2017 kom Thorns affärspartner Bjärefågel och presenterade en spännande idé. Tillsammans med den välkände matlagaren Tareq Taylor hade man räknat ut hur man kunde förenkla för människor att tillaga god och sund mat från grunden. Detta genom att paketera hälsosamma måltidslösningar där Tareq Taylor står för recepten, och som förberetts så att de kan tillagas på bara sex minuter. Matvarukedjorna välkomnade också konceptet då man själva sett ett behov på marknaden av denna typ av måltidslösning.

Nu handlade det om att paketera den här fantastiska idén på ett framgångsrikt sätt. Efter research och analys presenterade Thorn namnet Tareq TaylorMade by Bjärefågel, och en positioneringsstrategi för det nya varumärket utvecklades. Under det inledande arbetet skapades också en varumärkesplattform där själva kärnvärdet uttrycktes i ”Restaurangupplevelse hemma”.

Med ramverket på plats kunde också identitet och kommunikationsplattform utvecklas och fastslås. Inför lanseringen producerades allt från förpackningsdesign och hemsida till annonskoncept, PR och reklamfilmer.

Kreativ affärspartner, ett djupt samarbete

Som kreativ affärspartner går samarbetet betydligt djupare än just kommunikation och reklam. Thorn har fungerat som en strategisk rådgivare och även hjälpt till med allt från införsäljning, mediaplanering och mediaköp till planering och genomförande av lanseringsfesten som hölls på Urban Deli i Stockholm tillsammans med inbjudna journalister och matbloggare.

Thorn har lyckats med konsten att på kort tid fånga budskapet och innehållet med vår nya produkt och klä den i en förpackning som utstrålar just det som vi hoppades på. Dessutom har det varit en väldigt trevlig process med samtliga medarbetare på Thorn Creative Agency. Kan starkt rekommenderas! Tydligt, snyggt och äkta.” – Tareq Taylor

Positionering

Tareq TaylorMade by Bjärefågel är ett koncept med färsk, strimlad kyckling som levereras med färdiga sås- och kryddblandningar. Rätterna innehåller varken tillsatser eller konserveringsmedel. På så sätt är rätterna både sunda och snabblagade. Sen får vi ju inte glömma att det är Tareq Taylor som gjort recepten och att huvudkomponenten är en fantastisk Bjärekyckling. Så, gott som tusan är det!

På marknaden har vi arbetat med att positionera konceptet mellan det vi kallar ”de två ytterligheterna”, färdigmat och matkassen. Färdigmat är rätter som är prefabricerade rätter som bara värms upp i till exempel micro, medan matkassens råvaror både ska förberedas, hackas, skäras och tillagas. Med devisen ”för att mat ska vara hälsosam så måste den tillagas, men det går att förenkla” så positioneras Tareq TaylorMade som just ”Lättlagade kycklingrätter”.

Förpackning

Som all kommunikativ design handlar även förpackningsdesign om att lyckas balansera flera aspekter. Förpackningen ska förmedla varumärkets personlighet och identitet. Uttrycka dess position och nytta, alltså hur detta löser ett problem för målgruppen. Sticka ut på ett särskiljande sätt gentemot andra färskvaruförpackningar som konkurrerar om målgruppens uppmärksamhet och val, samt tilltala målgruppen emotionellt såväl som rationellt.

Reklamfilmer

Ett reklamfilmskoncept skapades och filmerna producerades inhouse från början till slut. Från idéskiss, storyboard, manuskript, filmning och efterbearbetning, till planering och projektledning från start till färdig produkt med allt från bokning av location, statister, rekvisita, dekoration och styling.

Hemsida och digital marknadsföring

Vi utvecklade en hemsida för varumärket där målgruppen kan hämta information, inspiration och lära sig mer om maten och kycklingen. Inte minst kan målgruppen här se vilka butiker rätterna finns tillgängliga i. För att skapa trafik och mervärde till kunderna arbetar vi kontinuerligt med såväl content marketing, AdWord och SEO-marknadsföring.

Varumärkesbyggande annonsering och In-store marketing

Vi skapade ett varumärkesbyggande annonskoncept för annonsering i såväl printmedia som på webb.

För att förstärka närvaron instore och pocka på konsumentens uppmärksamhet i direkt anslutning till köptillfället designade vi diverse kommunikationsenheter för instore-marknadsföring.

PR

Inför lanseringen tog vi fram pressmeddelande såväl som inbjudan i samband med releasefesten. PR-aktiviteterna har en strategisk roll i Tareq TaylorMades möjlighet att driva opinion kring hälsosam matlagning och förenkling av detta. Här ligger även miljöaspekten varmt om hjärtat. En viktig del i framtagandet av måltidslösningen har nämligen varit att bidra till minskat svinn genom smart paketering i en- och tvåportionsförpackningar, och att leverera detta till ett pris som passar alla hushåll och plånböcker.

Sortimentet vidareutvecklas 2018

Redan under årets första månad påbörjades arbetet med nästa produktlansering. Här är vi av förklarliga skäl fortfarande lite hemlighetsfulla. Men låt oss säga såhär, det kommer göra din sommar lite godare. Håll utkik och följ oss gärna på sociala medier så missar du inget av det här.

Patric-Karlsson-4

Patric Karlsson

STRATEGY / COPYWRITER

+46 729 74 69 01