Thorn Creative Agency - Thorns tungviktare

Thorns tungviktare laddar inför höstens uppdrag

Thorns tungviktare laddar inför höstens uppdrag

Fokuserade miner bakom skärmarna. Skratt från konferensrummet. Planer som smids. Projekt som rullas ut. Koffeinkickar. Deadlines. Varenda skrivbordsplats är upptagen. Varenda minut varsamt planerad.

Höstdepp? Nej, det har vi inte lust med. Det är full verkstad på byrån.

Vad är det egentligen som händer på Thorn?

– Vi har definitivt växlat upp. Både i antal anställda och i kompetens. Våra kunder har höga förväntningar, och vi vill överträffa dem, säger Bengt Thorn, Creative Director.

För att möta upp efterfrågan har Thorn anställt Senior Art Director Lars-Erik Carlson som har arbetat som Art Director på olika byråer i Helsingborg, Stockholm och Malmö sedan 1982 med lång erfarenhet av detaljhandel, business-to-business och konsumentkunder. Det har varit allt ifrån Heinz ketchup till Ericssons basstationer för mobiltelefoner.

Hur ser du på din roll hos Thorn?

– Min styrka är att förenkla uppdragen och göra dom kommunicerbara. Jag har också nått den åldern att min inställning i idéarbetet är att bäst idé vinner. Med andra ord – jag är prestigelös när det gäller att hitta den bästa lösningen.

Vad tror du om höstens uppdrag?

– Höstens uppdrag är jättespännande. Det finns många intressanta kunder på Thorn, plus att medarbetarna på byrån är otroligt trevliga och kunniga vilket gör det extra kul.

Flera av Thorns kunder har nära kontakt med Account Director Eva Gunnarsson. Genom sin långa erfarenhet från reklambranschen både i Sverige och Danmark har hon om och om igen sett vilka krav som ställs på en reklambyrå.

Vad innebär det att vara Thorns affärspartner?

– Kunden kan sin verksamhet till punkt och pricka. De är experter inom sitt område. Men det är lätt att bli hemmablind. Därför är det vårt jobb att komma in med vår erfarenhet och se deras verksamhet med nya ögon. Så fungerar ett sunt partnerskap.

Berätta om hösten uppdrag!

– Vi har flera nydanande lanseringar och kampanjer framför oss, som kommer att involvera hela byrån genom våra breda kompetenser. Nya koncept som vi tar fram tillsammans med våra kunder. Vi går en spännande höst till mötes.

Även för Patric Karlsson, strateg och copywriter, handlar partnerskap om så mycket mer än att bara leverera en tjänst. Han går gärna ner på detaljnivå under kundmöten och lägger åtskilliga timmar på research och analys.

– Kvalitén på partnerskapet är helt avgörande för vilken kvalité på kommunikation vi kan leverera. Man måste bygga en relation som vilar på djup respekt och förståelse för kundens situation. Och då finns det inga genvägar. Det handlar om att förtjäna tillit, och då blir belöningen att vi ges större kreativ frihet.

Hur ser hösten ut för Thorn?

– Som byrå är vi mitt i en långsiktig ompositionering, vilket redan nu gett resultat. Förutom våra befintliga kunders projekt har vi en rad helt nya uppdrag som vi ska komma igång med. Både stort och smått. För egen del kan man väl säga att hösten blir en bergochdalbana av djup kreativ ångest och konstant tvivel på ens egna duglighet, blandat med total eufori när de kreativa processerna resulterat i något man är stolt över!

Förutom den starka skaran kreatörer, har byrån tagit in praktikanterna Henrik Bengtsson och Lina Jacobsen som går sista året på designutbildningen på Malmö Högskola, samt Linn Lazim, webbutvecklare från Medieinstitutet i Malmö. De ska spendera hela hösten med att lära sig hantverket i skarpt läge.

– Det är en stor förmån för oss på byrån att ta hand om framtidens talanger, säger Bengt Thorn.

Linn-Frick

Linn Frick

CONTENT MANAGER

+46 706 02 40 77