Vad vill du ha sagt?

Vad vill du ha sagt?

En vanlig utmaning för oss reklamare är att övertyga kunden om att deras enhet (det vill säga film, annons, banner etcetera) ska fokusera på ett budskap och inte flera.

En kär kollega framförde en gång sitt argument på ett ypperligt pedagogiskt sätt. Hon sa: Om jag kastar upp fem pennor i luften, hur många kan du då fånga?

Just det. Det samma gäller naturligtvis budskap. En av våra största utmaningar idag är nämligen just detta. Kunden vill helst få med lite av varje i en och samma enhet. Man vill skapa emotionell reaktion, framföra lite argument. Och så ska det helst säljas lite också.

Problemet är att de här effekterna påverkas av helt olika typer av bearbetning. Bättre är det att renodla enheter och låta dem göra ett enda jobb, för att istället kombinera dem i kampanjen som utgör helheten.

Som reklamforskare Erik Modig uttrycker det: En no-brainer, men trots allt det som oftast missas.

Personligen tror jag att det här hänger ihop med såväl synen på reklam som förståelsen för kommunikations kraft. Smart hanterat är kommunikation en väldigt lönsam investering. Naivt eller godtyckligt hanterat är det inget annat än en kostnad. En onödig sådan.

Mitt jobb är dels att se till att ingen uppdragsgivare hamnar i det senare. Motsatsen är betydligt mer roligare, för såväl kreatörerna som varumärkesägaren.

Mer läsning

Därför ska du sluta konkurrera

Vad är ett varumärke, egentligen?

Bra reklam bygger på en insikt

Strukturell kreativitet

Patric-Karlsson-4

Patric Karlsson

STRATEGY / COPYWRITER

+46 729 74 69 01

patric@thorncreativeagency.se